Saturday, June 13, 2015

word of this week #malimgunung

Sejak terjadinya gempa bumi kat Ranau jumaat minggu lepas, antara perkataan yang trending ialah #malimgunung. Kan, tiba-tiba je malim gunung ni jadi famous sebagai hero Gunung Kinabalu. Tapi tak dinafikan, diorang ni memang berani, kuat tenaga, kuat semangat, cekal, jati diri tinggi, baik hati, bekerjasama, tolong-menolong, bantu-membantu, bertanggungjawab, kental dan comel-comel belaka. Heeee...

Satu hari di food court, masa tu aku tengah makan laksa kuah ikan kayu. "Niza, niza, dulu yang masa niza daki Gunung Kinabalu dulu, malim gunung mana yang bawak niza?" kawan aku Che Ta tiba-tiba tanya sambil sedut teh ais.

Mak aih, nak tersedak aku. Bila masa pulak aku panjat Gunung Kinabalu?

"Tak tak, niza tak naik pun gunung dulu. Naik bukit kat Poring jek. Tu pun semput. Hehhhehh"


Cerita lama kat KK

Dulu memang pernah ada cita-cita nak daki gunung, tapi aku tiba-tiba tersedar kemampuan diri. Pernah panjat Bukit Jambul sekali, tu pun nak pengsan rasanya. Cuaca kat atas gunung tu sejuk, aku ni mandi pagi tanpa water heater pun dah terketar-ketar. Macamana nak duduk kat puncak gunung yang bersuhu rendah tu?
Jadi, sejak kes gempa di Ranau ni, aku dah nampak yang cita-cita nak panjat gunung tu memang tinggal impian saja lah. kecuali kalau ada MIRACLE ~


Gambar dari Nabalu, view Gunung Kinabalu dah jadi Desktop wallpaper aku skrg ;)

Tiba-tiba terkenang pengalaman dekat Sabah. harap semua orang-orang Sabah stay strong, kuat semangat dan semuanya baik-baik saja dan dapat tempuhi ujian Allah ini dengan tabah. Rasa rindu nak ke sana lagi. Ok, next plan nak ke Mabul Island. harap-harap impian Mabul aku termakbul. dan semoga kat sana tak ada kes culik-culik :) Seghiyau jugak.

Kepada nudist climbers yang kurang ajar tu, satu je aku nak cakap "FISH YOU!" Pergi main jauh-jauh dan sila hormati negara kami.

2 comments:

Eimie said...

Wow jadi wallpaper gmbr tu.. Mana tah gambar ni suma aku letak.. Gi jalan mana2 asyik muka ko jer... Bila nak tambah muka org len ni.. hahahahah Jgn marah na.. Ko jer yg sudi teman aku bercuti.. Org len dah sibuk dengan tanggungjawab keluarga...

kayrel said...

Aku pon nk ckp bnda yg sama. Asikk asik muka ko jek. Hrp2 mabul dpt approval dan kita dpt kumpul ramai sikit org