Saturday, June 13, 2015

Trip ke Singapura

Nak cerita pasal trip bersama Enna dekna dan Emi ke Singapore hujung bulan 1 haritu. OK, bulan 1 punya cerita, sekarang dah bulan 6. Apa yang aku buat selama 5 bulan ni? Makan tido?

Hari Pertama - KL - JB

Kami bertolak dari KL ke JB hari ahad 18 Jan. Kami memang dah rancang nak stay dekat JB sebab kos lebih murah. Yer la, lepas survey-survey harga hotel dekat Singapore sambil mengecek jumlah duit dalam bank, kami menggeleng-gelengkan kepala. Selama berminggu-minggu cari hotel, end up, aku decide nak pilih nak stay dekat Golden Leaf Boutique Hotel. Harga agak OK, RM218 untuk Triple room untuk 2 malam. Hotel dekat dengan Tune Hotel, dan yg paling penting, senang nak naik bus ke USS. 

Sampai kat JB dalam pkul 2 petang. Kami terus peegi cari hotel dekat area Danga bay. Dua kali pusing jugak la baru jumpa, sebab jalan pun main hentam saja. Tune hotel dah nampk, tapi tak tau macamana nak masuk ke sana. Bila dah sampai sana, taraaaa... hotel tu kena naik tangga! Aku dah mengeluh. Dalam hati aku harap enna dgn emi tak menyumpah aku. Ha ha ha. Kami terus naik tangga ke tingkat satu dan pergi ke reception. Elok je sampai, aku pun tunjuk lah kertas yang aku dah print dari booking.com. Receptionist tu pun offer kat kitorang, kalau-kalau kitorang berminat nak menginap kat diorang punya guess house yang baru bukak. Aku punya soalan pertama, kena naik tangga tak? Dia cakap tak payah. OK deal! Kami setuju. Dia cakap dduduk kat sana lagi best, boleh buat macam rumah sendiri. Lepas tu aku pun  booking bus untuk ke USS untuk 3 orang terus. Dan yang bestnya dia cakap bus akan ambik kitorang kat tepi jalan depan rumah. Elok sampai je kat rumah yang dia cakap tu, jeng jeng jeng. Hati aku berdebar. Apa ni? Rumah apa ni? kenapa nampak menyeramkan. Aku dah menyumpah-nyumpah dalam hati dah. Menyesal pun ada. Tapi terlajak perahu boleh diundur. Dah terlajak booking tempat ni, kitorang dah tak ada duit nak carik tempat lain. Teruskan je la. Dia macam rumah dua tingkat. Ada ruang tamu, ada bilik, ada dapur, ada bilik air. Bilik kitorang kat tingkat bawah, tepi ruang tamu, dekat dengan dapur. Yer la kan, taknak naik tangga punya pasal, dapat la bilik tu. 

Bilik dia pulak, OK OK saja. Tak la cantik mana, cat dia pun tak cantik, tak macam bilik hotel langsung. tapi kami dapat 2 Queen bed. Yang aku book haritu untuk 1 Queen, 1 single. Kira untung jugak la ni. Harga sama saja. Yang cantik cuma toilet dia saja. Cuma yang aku tak puas hati, harap toilet je cantik, tekanan air perlahan, water heater rosak. yang ni buatkan aku rasa nak marah. Kalau nak water heater yang ok, kena guna bilik air kat luar! what? apa ni. Takkan la kitorang nak guna bilik air kat luar kot. 

Lepas lepak-lepak dalam bilik buang penat, kitorang rasa nak merayau-rayau kat JB, nak cari apa benda yang menarik kat sini. Jalan punya jalan, kami pun sampai la ke satu shopping mall yang aku dah tak ingat nama apa. Dah 5 bulan, banyak yg dah lupa. Lepak-lepak kat sana sekejap minum Coffee bean, ceit.. macam la kat penang dgn kl tak ada! Lepas tu kami merayau-rayau lagi dan ternampak pulak Berjaya Waterfront. Apa ada kat sini? Ok jawapannya tak ada apa yang menarik. Kitorang parking kereta kat multilevel parking, dan aku boleh katakan tempat ni agak menyeramkan. Tak tau pasal apa tapi aku berdoa je sepanjang jalan dari parking ke complex tu. Kat ground floor ada banyak kedai yang jual cokelat free duty. Kitorang merayau-rayau saja la. Dekat sejam merayau dalam tu, akhirnya aku beli la jugak cokelat dalam telur. yattaaa!!! Ini dia choco eggy. Tapi akhirnya cokelatnya aku tak makan pun sebab was was. Ambik je la telur buat tabung.


Lepas tu kitorang jalan-jalan kat luar sambil buang masa tangkap gambar kat waterfront, sebab tak ada aktiviti nak buat dah. menyesal pun ada. patutnya kitorang pegi je jalan-jalan kat singapore petang tu.


Ok, untuk trip kali ni, kami menggunakan hampir 80% telefon Nokia Lumia model apa aku tak ingat sebagai kamera,  hasil loan daripada abang ipar emi yang sangat confident mengatakan gambar kamera ni paling terbaikkk sekali. kamera-kamera yang lain, sila simpan dalam beg!


Ini lah dia telefon yang berjasa untuk trip kami kali ni. Ermm..kenapa perempuan-perempuan suka tangkap gambar kaki?

habis sesi tangkap gambar dekat waterfront ni, perut kami mintak makanan. Maka kami pun bergerak ke shopping mall yang seterusnya. JB City Square. Sesi photoshoot bersambung lagi di sini, lepas kami makan-makan di food court Dapur Kita. Cantik jugak view dekat sini. Macam taknak berenti tangkap gambar. Dan camera Lumia ni memang pandai bodek orang time malam-malam camni. Gambar agak puas hati dan tak blur sangat.

ini dia gengster ayam dari utara mai nak buat huru hara kat JB


Ok dah la cerita kat JB. Dah panjang berjela.Nanti sambung cerita kat USS pulak XD






1 comment:

Eimie said...

Macam mimpi jer trip g sana.. Sebab tak tahu kenapa rasa mcm dah lama.. Kena gi lagi, mana ble gi Singapore x tangkap gmbr ngan Singa Merlion tu.. Erkk betul ke nama dia?
Teringat kat ctu, masa nak masuk karaoke org tak kasi... Pelik.. Kelab kot ctu..