Wednesday, September 9, 2015

Jom Jalan: Chew Jetty

Hari Merdeka yang lepas, saja cari aktiviti yang menarik sikit, malas nak jalan jauh-jauh, jalan pusing Penang pun OK jugak. Makanya, setelah dipengaruh oleh seorang sahabat, aku pun pergi la menuju ke Chew Jetty bersama seorang kawan aku yang bernama Ms Chew. Ehhh? Di manakah terletaknya Chew Jetty ini? Tak apa.. Ms Chew tahu di mana!

Dari Jelutong Expressway terus saja tuju ke Weld Quay, sebelum sampai Feri, kita boleh jumpa ada 3 Jeti dekat sana. Mula-mula ialah Lim Jetty, Tan Jetty dan Chew Jetty. Oleh kerana aku pergi bersama Ms Chew, makanya Chew Jetty la tempat yang dituju. Kalau nak pergi ke Lim atau Tan Jetty, kena la bawak Ms Tan dan Ms Lim kan.

Ada apa dekat sana? Jawapannya, ada Jeti. Hehe.. jawapan mintak penampar. Chew Jetty ni ialah kawasan penempatan kampung orang cina, tapi dijadikan salah satu tapak Unesco Pulau Pinang dan menjadi tempat tumpuan pelancong dalam dan luar negara. Sebab aku tengok ramai je orang putih datang kat situ.

Dan di sini ialah port terbaik untuk photographer-photographer nak tangkap gambar.  Ramai yang datang sini tayang DSLR lah.





Free WiFi is much more important than food. Am I right?








Dah habis jalan-jalan tangkap gambar dekat Chew Jetty, kami pun pergi la menuju ke Tan Jetty. Apa yang ada di sana? Cuma ada rumah orang saja. Tak macam Chew Jetty yang meriah, ada macam-macam kedai, tempat makan, souvenir dll.


Pemandangan Chew Jetty dari Tan jetty

Siapa yang jenis penakut tak digalakkan lalu kat jeti ni, sebab aku jalan atas ni pun rasa longgar kepala lutut. 

Ini tukun mungkin =P

OK LAH.. JOM BALIK~~

No comments: