Saturday, June 13, 2015

Diagnosis: Bila Doktor Berbicara

Tak pernah tahu pun wujudnya buku ni. Doktor tulis buku? Biar betul.
Pada asalnya aku menggoogle buku Tenggelamnya Kapal Van de Wichk, nak tengok kat mana boleh beli online buku ni. Tapi tetiba terbaca pulak review buku doktor doktor ni. Apa? Buku ni bestseller Pesta Buku Antarabangsa KL 2014? Are you kidding me? Doktor tulis buku cerita? Bunyi macam menarik, tapi aku kurang konfiden.

Tajuk buku: DIAgnosis (Penulis: Dr. Anwar Fazal, Dr. Aizzat, Dr. Azah), DIAgnosis 2 (Penulis: Dr. Anwar Fazal, Dr. Aizzat, Dr. Azah, Dr. Fatin Liyana, Dr. Beni Rusani, Dr. Mafeitz, Dr. Mahyuddin)

Aku tanpa berfikir panjang, terus masuk MPH online dan mengorder kedua-dua buku sekaligus. Tapi aku dah berniat, lepas aku baca, kalau aku rasa tak menarik, aku akan jual balik buku ni. Sebab rak buku aku dah hampir penuh!

Dua hari selepas itu, buku pun sudah sampai ke rumah. Yattaaa.... Mari baca buku!

Buku baru sampai, tak bukak plastik lagi

Buku pertama, DIAGNOSIS, nipis saja, ada 142 muka surat. Dua hari je aku baca dah habis. Penulis pertama ialah Dr. Anwar Fazal. OK, aku baru tahu dari kakpit, rupanya doktor ni sepupu kepada Syamsul Yusof Yang Mencelah.. Ehhh? Ni terpengaruh dengan iklan kat highway la ni!
Dr. Anwar Fazal ada tulis 13 buah cerita dalam buku ni. Tapi cerita dia pendek-pendek saja. Bagi aku cerita dia biasa-biasa saja lah. Cuma ada satu cerita yang membuatkan aku senyum sumbing. Tajuk ceritanya " DOKTOR KETAM". Nak tahu cerita ni pasal doktor atau pasal ketam, kena la baca sendiri :)

Penulis kedua, Dr. Azah Isa. Ada 4 cerita tapi panjang-panjang, tak macam Anwar Fazal. Cerita 1st dia pasal pasangan doktor muda yang diuji dengan sakit ketika melancong ke negara orang. OK, doktor pun boleh sakit bila-bila masa. Dan kalau doktor sakit, doktor tetap memerlukan doktor yang lain untuk bagi advise apa yang perlu dilakukan. Bukannya sendiri sakit, sendiri rawat diri sendiri ye adik-adik.

Dr. Aizzat, suami kepada Dr. Azah ada menyumbangkan 4 cerita jugak dalam buku ni. Dan cerita terakhir tu agak sedih. Nak tau ceritanya, sila la beli. Lebih berbaloi dari anda beli buku cerita cinta-cinta "Suamiku bla bla bla" ataupun "Isteriku bla bla bla". La la la~

Aku rasa bagus jugak baca buku ni, kita dapat merasai sendiri perjalanan seharian doktor-doktor di hospital. Susah payah diorang menyelamatkan pesakit. Dan juga dapat belajar jargon-jargon yang doktor gunakan. Eh, yer la sangat. Aku baca sekali je, lepas tu aku lupa dah la. Tetapi yang lebih penting, buku ni juga dapat mengingatkan kita, semua yang terjadi, atas kehendak Allah dan membukakan mata kita dengan kekuasaan Allah.

OK. DIAgnosis 2 tak habis baca lagi, walaupun dah sebulan beli. Nanti-nanti lah review kalau rajin =P

Kakpit, ko nak beli kan buku ni? Aku jual kat ko yer XD






1 comment:

Eimie said...

Suka2 ko promote nama aku ek.. Ermm ko x abis2 baca lagi, bila ble jual ni.. Kot2 raya jumpa, ble COD jer.. 50% diskaun yer.. ngeh3