Friday, August 14, 2015

Mari Baca Buku: Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

Beberapa tahun lepas, kawan aku Aiza ada sebut pasal buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Dia cakap dah lama dia cari buku ni, baru sekarang dia jumpa. Aku memang tak ada idea langsung, buku ni cerita pasal apa. Mungkin pasal orang dalam kapal? Nama kapal pun macam ganjil semacam. Dia cakap ni buku lama, bahasa berpuitis.

Selepas beberapa tahun, aku teringat balik pasal buku tu, cuba-cuba la cari dekat kedai buku. Tapi tak jumpa. Tapi lepas aku dah terlupa pasal buku tu, tiba-tiba secara tak sengaja, aku ternampak buku tu dijual dekat Kedai Buku Hasani. Apa lagi. terus ambik, bawak pergi kaunter bayaran. Tak payah baca-baca sinopsis kulit belakang.

"Demikianlah perempuan, dia hanya ingat kekejaman orang kepada dirinya,
walaupun kecil, dan dia terlupa kekejamannya sendiri kepada orang lain walaupun bagaimana besarnya" - Hamka

Aku bukak saja mukasurat pertama buku ni, hati aku dah berdebar. Lain macam je aku rasa buku ni. Rasa seram sejuk pun ada. Tahun 1938? Oh, memang betul apa yang kawan aku cakap. Buku lama. Bahasa lama, bahasa berpuitis, berkias-kias, nak cakap pasal satu perkara je metaforanya seperenggan. Mula-mula aku baca, memang aku rasa sel sel otak aku yang kurang berhubung ni dan jadi tunggang-langgang nak interpret ayat-ayat, bait-bait yang dia nak ceritakan. Tapi, bila dah baca beberapa puluh  muka surat, aku rasa seronok, tak pernah aku baca bahasa-bahasa halus dan cantik macam ni.

Tapi, anda jangan terpedaya dengan tajuk buku ni. Buku ni bukan cerita pasal kapal sangat. Buku ni ialah buku cerita percintaan orang dulu-dulu. Orang zaman 30-an. Percintaan yang terhalang, jalan cerita dia bagi aku biasa saja. Tapi yang menarik, zaman dulu mana ada telefon, apa tah lagi sms, whatsapp, semua kena guna surat. Sekali dia hantar surat cinta, berkajang-kajang kertas. Dan surat dia mak datuk, kalau orang sekarang setakat hantar SMS "I love you" sebelum tidur, tapi yang ni, dia tak mungkin cakap secara straight to the point. Penuh metafora untuk menggambarkan yang dia tu dah jatuh cinta, kecewa, gembira, teruja, syok sendiri, bla bla bla.

Kepada sesiapa yang meminati sastera, memang patut beli, baca dan khatamkan buku ni. Walaupun aku ambil masa sampai dua minggu lebih nak habiskan buku 294 mukasurat ni, tapi aku tak rasa pun rugi membeli dan menghabiskan masa baca buku ni. Kepada siapa yang asyik suka sangat baca buku Suami ku bla bla bla, dan Isteriku bla bla bla tu, cuba-cuba la baca buku macam ni pulak. Sudah-sudahlah layan buku-buku macam tu.

Nota Kaki: OK, lepas ni nak cari buku Salina pulak. Entah ada jual ke tidak kat kedai buku.



2 comments:

aiza nor' akmarlina said...

ko g contact ank pak samad said..dia jual buku tuh...aku dah beli...jalan cerita yg serious menarik dr penulis2 tuk publisher ehem3....hahahahhahaha....aku email jer ank pak samad said..2hr dh smpi beb!

kayrel said...

Ko ni pun.. bagi la email dia kat aku...