Sunday, August 16, 2015

Initial D - Versi Penang - Chapter 2


Aidil Izwan seorang lelaki yang pintar, memperoleh Straight A’s dalam SPM dan STPM, paling meminati Fizik, Semua hukum, terminology, teori yang berkaitan Fizik Kinematik dan Dinamik, Quantum, termodinamik, Electicity dan Magnetik gelombang dan lain-lain lagi semua ada dalam otaknya. Sedangkan cikgu sekolahnya dahulu juga terasa tercabar apabila dia bertanyakan soalan-soalan yang cikgu pun tergagap-gagap nak cari jawapan. Pernah sekali ada seorang budak telah mencampuradukkan Hukum Newton pertama dan Hukum Newton kedua dan tetap nak mempertahankan jawapan dia tu. Hampir-hampir nak bertumbuk jugak. Nasib baik budak tu pelari pecut sekolah. Lintang pukang budak tu lari menyelamatkan diri. Kalau tak memang lebam biji mata dia. Teori Newton Kedua ataupun lebih dikenali sebagai Hukum Pecutan (F=ma) yang menyatakan bahawa kadar perubahan momentum satu jasad berkadar terus dengan daya paduan yang bertindak ke atas objek itu pada arah yang sama dengan arah tindakan itu. Hukum yang jelas. Suatu jasad berjisim yang dikenakan suatu daya bukan sifar akan mengalami pecutan. Inilah Hukum Newton kedua yang menjadi pegangan hidup dia dan Isaac Newton telah diangkat sebagai idola. Entah apa faedahnya, tak ramai yang tahu, tak ramai yang mengerti mahupun adiknya sendiri, Azwan Fitri.

Malam itu, dia tekun mengadap skrin komputernya.  Menganalisis teori-teori untuk mentransformasikan  keretanya sebagai sebuah mesen yang terpantas dan lebih dinamik. Untuk menjadi seorang jaguh jalanraya, skill pemanduan merupakan salah satu faktor tetapi spesifikasi dalam sesebuah mesen itu juga merupakan faktor yang penting. Hatinya tergugat apabila memikirkan mengenai Myvi merah semalam. Sebuah Myvi 1.3 L, manual transmission, Enjin Mitsubishi DOHC, 86 Kuasa Kuda pada 6000rmp. Tapi Myvi tu laju, memang laju. Tapi tak tentu hala. Tak ada arah tujuan. Dia tersenyum. Myvi, Myvi, ramai pemandu Myvi yang laju, tapi tak tentu hala, kereta standard tapi nak bawak pergi racing. Tak patut, tak patut. Dia tersenyum sendirian.

Tiba-tiba pintu biliknya di buka. Azwan Fitri masuk dan duduk di atas katil abangnya.

“Tadi aku ada terjumpa sorang mamat ni. Dia nak jumpa hang malam sabtu nanti. Nama dia Zaky Tuah,” Azwan Fitri membawa keluar nota yang ditulis oleh Zaky Tuah di atas bil pembayaran di Kayu Nasi Kandar siang tadi dari dalam dompetnya dan meletakkannya di atas meja abangnya. 

”Zaky Tuah?????” Muka abangnya itu berubah.


Zaky Tuah menyanyi kecil mengikut rentak lagu Flashlight dendangan Jessie J di dalam keretanya sementara menunggu Aidil Izwan muncul. Jam keretanya menunjukkan pukul 12.55 minit pagi. 

“And though the road is long
I look up to the sky
And In the dark I found, I stop and I won’t fly
And I sing along, I sing along, and I sing along”

"You're my flash light, you're my flash light
You're my flash light light light
You're my flash light light light
You're my flashlight”

Civic hitam dipakirkan dihadapan keretanya. Zaky Tuah tersenyum lebar. Orang yang ditunggunya sudah sampai. Masing-masing keluar dari perut kereta, Aidil Izwan menghampiri Zaky Tuah dan menghulurkan salam. Salamnya disambut, masing-masing menguntumkan senyuman sinis.

“Lama tak jumpa,” Aidil  Izwan memulakan bicara.

“Hmm.. betoi, 7 tahun dah tak jumpa, sejak lepas ambik result SPM. Aku malaih nak sembang banyak dengan hang. Aku mai sini sebab nak lumba, bukan berborak ”

”Cantik kereta hang. Nak lumba memang buleh. Tapi aku ada satu soalan nak tanya hang dulu. Kalau hang dapat jawab dengan betul, OK, kita lumba. Kalau tak, balik saja lah”

”OK, tak pa, apa soalannya?” Zaky Tuah tidak terkejut. Dia sudah dapat menyangka soalan apa yang akan keluar dari mulut Aidil  Izwan. Bagi saja soalan apa, semua dia sudah ready. Buku teks University Physics Young & Freedman 13th Edition dah ada semua dalam kepala. Buku dah direbus, diminum airnya. Kalau orang bagi soalan masa dia sedang tidur pun, dia boleh jawab lah.

”Soalannya senang saja, Daya geseran kinetik atau dinamik akan bergantung kepada 3 faktor, satu, daya tindakbalas normal jasad, kedua, sifat-sifat permukaan jasad dan ketiga, halaju relatif pergerakan jasad. Oleh itu  berapakah daya geseran kinetik yang  akan terhasil jika sebuah Civic yang berhalaju 160km/j bersentuhan dengan permukaan Evo X yang berhalaju sama?”

Zaky Tuah agak terperanjat mendengar soalan itu. 

”Ha haha, tak lah, aku main-main ja. Kata nak lumba kan. Jom, kita lumba, dari Teluk Bahang sampai Balik Pulau. OK? Pukul 2 kita mula. Jom gerak pi Feringgi dulu.” Aidil Izwan ketawa besar melihat perubahan muka Zaky Tuah.


Bermula dari Bulatan Teluk Bahang hingga ke Balik Pulau, kira-kira 20km jaraknya. Secara normal, sebuah kereta yang berkelajuan sederhana akan mengambil masa lebih kurang 30 minit untuk sampai ke Ke Balik Pulau. Banyak faktor yang perlu diambil kira seperti faktor jalan yang merbahaya, sempit, gelap dan bengkang bengkok. Pukul 2 pagi, terlalu sedikit kenderaan yang melalui jalan tersebut. Bagi Aidil Izwan, jalan tersebut sudah terlalu biasa untuknya. Sudah tidak terkira berapa banyak dia berlumba di sana, tidak pernah kalah, tidak pernah berlaku kemalangan. Tetapi, ramai juga lawannya yang terbabas, tergesel dengan benteng tepi jalan. Tapi pada malam ni, hatinya kurang senang. Dia sendiri tak pasti, macam mana soalan tadi boleh terkeluar dari mulutnya. Otaknya ligat berfikir mengenai perkara itu, dia sepatutnya fokus dengan perlumbaan yang akan berjalan sebentar lagi.

Zaky Tuah mendahului. Evo X dihadapan. Tetapi, diikuti rapat oleh Civic. Kira-kira dua meter sahaja. Trottle ditekan, menambahkan lagi kelajuan. Zaky Tuah sedaya upaya mahu menjarakkan keretanya dari didekati oleh Aidil Izwan. Sudah lebih kurang 7km, Zaky Tuah berasa sedikit tertekan, Civic masih mengekori rapat. Dia sudah cuba semaksimum yang mungkin, jalan yang berbengkang bengkok itu agak payah untuknya menambahkan lagi pecutan keretanya. Halaju maksimum yang dipandunya hanyalah 140km/j, itupun dijalan yang agak lurus. Di kawasan bengkang-bengkok, dia hanya mampu memanddu selaju 100km/j sahaja. Itupun dia berusaha memberi 100% fokus terhadap pemanduannya untuk mengelakkan kereta terbabas. Sekali sekala mereka terserempak dengan kereta dari arah bertentangan. 

Berbeza pula dengan Aidil Izwan. Dia tenang mengekori Evo X itu. Masih belum masanya untuk dia menyerang, dan bertindak untuk memotong kereta dihadapannya itu. Dia sudah dapat mengagak yang Zaky Tuah bukanlah setanding dirinya. Dia jugak tertanya sendiri, mengapakan Zaky Tuah boleh terjerumus ke arena lumba-lumba kereta ni. Dia hanya menyangka yang Zaky Tuah itu cuma pandai berlari pecut di padang sekolah dan seterusnya boleh mewakili negeri, dan menjadi pelari pecut negara. Tapi rupanya salah sama sekali. 

”Zaky Tuah, Zaky Tuah. Kereta hebat tak menjanjikan kemenangan. Benda yang paling penting ialah skill. Skill, Zaky, lepas tu baru diikuti oleh kereta. Ni jalan aku, hang bawak lah kereta sehebat mana pun, kalau skill kurang, hang takkan menang,”Aidil Izwan bermonolog sendiri.

Sudah sampai masanya untuk dia bertindak, di selekoh di hadapan, dia akan memotong Zaky Tuah. Di situ lah tempat kegemarannya untuk menyerang pihak lawan. Dan dia tidak pernah gagal. Jalan di selekoh itu agak sempit, Aidil Izwan menambah halaju keretanya, memandu di arah jalan bertentangan, halajunya bertambah lagi, sekarang, keretanya sudah selari dengan kereta Zaky Tuah, dia cuba memandang Zaky Tuah yang berada betul-betul di sebelah keretanya, tetapi sia-sia, malam gelap pekat, Cuma diterangi cahaya bulan yang samar-samar. Tidak mungkin dia dapat melihat reaksi muka ZakyTuah pada ketika itu. Sekarang, keretanya sudah berada dihadapan. Kemenangan sudah berada di tangannya. Lagi 5km dihadapan ialah garisan tamat. Dia sangat berkeyakinan bahawa Zaky Tuah tidak mungkin akan dapat memotong keretanya lagi. 

Namun begitu, secara tiba-tiba, terdapat satu kereta Myvi yang berkelajuan tinggi datang dari belakang, menghimpit dan memotong keretanya, dia cuba sedaya upaya untuk mengawal setereng supaya tidak terbabas, dia menekan brek dengan kuat supaya dapat memperlahankan kereta dengan cepat. Zaky Tuah yang berada dibelakang juga tidak mampu untuk mengawal keretanya dan terkejut apabila halaju kereta Civic dihadapannya berkurang secara mendadak. Dia panik, brek ditekan kuat, tetapi malangnya dia sudah terlanggar bumper Civic. Kedua-dua kereta sudah terberhenti. Masing-masing berpeluh di dahi, mengingati semula apa yang terjadi sebentar tadi. Nyawa mereka hampir melayang. Nasib baik teknik dan pengalaman yang mereka ada mampu mengawal kereta sebaik mungkin walaupun perlanggaran tidak dapat dielakkan. Mereka berdua keluar dari kereta, dan memeriksa kerosakan kereta masing-masing. Bumper belakang Civic sudah rebeh. Bumper hadapan Evo X kemek agak teruk. Masing-masing mengurut kereta, dan mereka kedua-duanya ketawa. Entah apa yang diketawakan, boleh jadi ketawa tanda kekecewaan.

Mereka terduduk di atas tanah, di sisi kereta masing-masing.

”Mulut hang buleh tahan celupaq, kan? Eh, celupaq ka, masin?” Zaky berkata, kepalanya mengadah ke langit sambil badannya bersendar dia pintu kereta. Dia melemparkan kotak rokok kepada Aidil Izwan. Aidil Izwan menyambut, kedua-duanya menghisap rokok, keadaan sunyi, bening. Jam sudah menghampiri pukul 3 pagi. Hanya sekali sekala kenderaan melintasi mereka yang sudah tersadai di tepi jalan. 

”Ha ha, aku pun tak paham pasepa aku buleh cakap macam tu tadi. Mungkin ada instint
kut.” Setelah beberapa ketika, barulah Aidil bersuara.

”Hang ingat lagi kes hang nak tumbuk aku dulu, masa kita form 5? Aku masih ingat sampai la ni. Hah, cerita budak-budak. Bodoh betoi aku rasa. Tapi hang tau dak? Pasai kes tu, aku end up decide nak ambik degree in Physics. Aku ingat hang pun akan ambik kos fizik jugak, tapi aku silap rupanya. Hang ambik mechanical. Hah.. tapi aku tak regret. Sebab sekarang aku ada degree in Physics. Dan sudah semestinya sekarang, aku lebih terer fizik dari hang.”

“Hang confident lebih kan, Zaky. Dari dulu sama, tak berubah.”

“Hidup kita ni, confident mesti kena tinggi. Sebelum kita lumba pun aku dah tau, aku tak mungkin menang kalau lawan dengan hang. Tapi, aku kena yakinkan diri aku, apa pun tak mustahil akan terjadi. ” Zaky Tuah menyambung, ”Tapi sebenaqnya aku agak regret.”

”Tadi tak regret? Ni regret pasai apa pulak? Dari dulu sampai la ni sama ja. Cakap berbelit.” Aidil Izwan kurang berpuas hati.

”Ha ha ha, aku tak patut ambik kos fizik dulu. Aku ambik pun sebab hang. Aku tak mau kalah dengan hang. Memang aku puas hati aku ada degree in Physics, tapi hang tak dak. Tapi, kebanyakan coursemates aku dulu, semua jadi cikgu sains, cikgu fizik, cikgu math. Aku ni mana ada jiwa cikgu. Mana buleh jadi cikgu sekolah. Degree yang aku ada tu, aku cuma simpan dalam almari,” Zaky berterus terang, tiada apa yang diselindungkan.

”Habis tu, sekarang ni hang kerja apa? Aku dengaq hang sekarang dah tinggal kat Seberang.”

”A'ah. Aku dok BM la ni. Lepas grad dulu, aku menganggur. Lama jugak. Dalam setahun. Aku Cuma ada buat part time jadi cikgu tusyen kat rumah orang. Aku ajaq anak orang kaya. Dia tu jutawan MLM. Dia ajak aku join MLM. Alhamdulillah, dia train aku, bimbing aku, sekarang aku dah berjaya. MLM. Kalau buat betul-betul, kena cara, buleh kaya. Walaupun tak sekaya bapak hang, tapi aku puas hati. Hasil aku berusaha sendiri, walaupun terlalu ramai orang yang membenci MLM. Dengaq pasal MLM pun rasa nak maki. Aku hilang ramai kawan pasai benda ni. Tapi aku kata tak apa, aku sabaq. Aku yakin, benda tu dapat bagi rezeki kat aku. Tengok la sekarang, aku dah mampu pakai Evo. Tapi bila lumba, kalah pulak dengan hang, he he he,” dia bercakap sambil berseloroh. Puntung rokoknya dibaling ke tengah jalanraya.

”Kereta mahal ni tak menjamin kemenangan. Tengok la tadi, kita kalah. Kita berdua kalah dengan Myvi. Dengan Myvi tau. Ha ha ha.... Myvi...” dia berkata sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.  ”Kalau ikut logik, harga 5,6 bijik Myvi baru sama dengan satu Evo X. Tapi hang pikiaq, pasepa kereta tu lagi laju? Semuanya memerlukan skill. Kereta yang hebat, tapi dipandu oleh seorang driver ”P” pun tak mustahil akan kalah dengan pemandu kancil 660 yang dah memandu selama 20 tahun. Tak apa lah, hang practice kuat lagi. Bila hang rasa dah confident nak lumba dengan aku, hang carik la aku.”

”OK, aku simpan kata-kata hang ni. Dah lah tu, jom la kita balik.” Zaky Tuah mengajaknya pulang sambil bangun dari tempat duduknya dan mengibas-ngibas seluarnya yang berpasir sedikit.

Jom lah. Tapi sebelum balik, aku ada satu soalan untuk hang jawab."

"Soalan lagi? Ya lah apa soalannya?"

"Berapakah jumlah momentum yang terjadi apabila sebuah Evo X yang kurang pasti halajunya melanggar sebuah  Civic yang sudah mengurangkan kelajuannya menjadi 20km/j?"

BERSAMBUNG......

 

No comments: