Tuesday, August 4, 2015

Langit, malam, mimpi dan bintang


10 years back, aku kat Terengganu. Buat apa kat sana? Kalau orang cina, dia cakap baca buku kat sana (study). Jadi, apa kena mengena Terengganu dengan Langit, malam, mimpi dan bintang? 

Ok, ini bukan nak cerita pasal keropok lekor Terengganu, tapi aku nak cerita pasal apa Peterpan. 

Apa pulak kena mengena Terengganu dengan Peterpan? Peterpan tu Indonesia kut. Pening ke apa?

Sebenarnya tahun 2004-2007 ialah zaman kegemilangan Peterpan, masa tu aku duduk kat Terengganu.  2004-2007 tu, aku dan kawan-kawan sehostel/serumah layan Peterpan dengan tahap kronik. Aku rasa pada masa sekarang ni, 10 tahun yang lepas, mesti aku tengah mengadap desktop aku sambil pasang lagu Peterpan, kepala goyang-goyang sikit, sambil main game takpun berYahoo Messenger carik pakwer yang tak jumpa jumpa sampai sekarang. Ehh? Kata tadi baca buku kan, ni main game pulak. OK, aku baca buku time nak exam je, time tak exam kita main game!

Habis tu apa pulak kena mengena Peterpan dengan Langit, malam, mimpi dan bintang?

Kalau anda juga peminat Peterpan, anda mesti perasan punya, sebenarnya lirik-lirik lagu Peterpan ni ulang-ulang perkataan yang sama je, lebih kurang. Tak kisah la lagu apa pun.


Lagu pertama: MIMPI YANG SEMPURNA 

”Aku kan menghilang dalam pekat malam
Lepas kumelayang
Biarlah kubertanya pada bintang-bintang
Tentang arti kita
Dalam mimpi yang sempurna”

Tengok, dalam satu rangkap je dah ada malam, bintang dan mimpi


Lagu Kedua: AKU DAN BINTANG

”Pernah kau lihat bintang
Bersinar putih penuh harapan
Tangan halusnya terbuka
Coba temani, dekati aku
Selalu terangi gelap malamku

”Lintas ke langit luas
Bersama musim terus berganti
Tetap bermain awan
merangkai mimpi dengan khayalku
selalu bermimpi dengan hariku”

Haa.. ni complete semua ada - Malam, mimpi, bintang  & langit



Lagu Ketiga: MENUNGGU PAGI

Malam begini, malam tetap bengini
 Entah mengapa, pagi enggan kembali



Eh, ada malam je rupanya, malu plak rasa. Mana ada langit dengan mimpi..


Lagu Keempat: BINTANG DI SYURGA

”Masih ku merasa angkuh
Terbang kenanganku jauh
Langit kan menangkapku
Walau kan terjatuh”

”Bagai bintang di surga
Dan seluruh warna
Dan kasih yang setia
Dan cahaya nyata”

Bintang ada, Langit pun ada


Lagu Kelima: YANG TERDALAM

”Mungkinkah jika aku bermimpi
Salahkah tuk menanti

Ala ada mimpi je, tu pun kecoh


Lagu Keenam: LANGIT TAK MENDENGAR

”Coba bertanya pada manusia
Tak ada jawabnya
Aku bertanya pada langit tua
Langit tak mendengar”

Ada langit je kan, rilek lah


Lagu Ketujuh : MUNGKIN NANTI

Dan bila hatimu termenung,
Bangun dari mimpi-mimpimu.
Membuka hatimu yang dulu,
Cerita saat masa lalu

Oh, mereka bermimpi lagi


Lagu kelapan: JAUH MIMPIKU

”Kau ciptakan mimpiku
Jujurku hanya sesalkan diriku
Kau tinggalkan mimpiku
Namun ku hanya sesalkan diriku

Oh mimpi mimpi lagi.. Kembalilah ke alam yg nyata


Lagu Kesembilan: ADA APA DENGANMU

Kutanya malam,
dapatkah kau lihatnya perbedaan
Yang tak terungkapkan
Tapi mengapa kau tak berubah
Ada apa denganmu

Kalau mimpi mesti la time malam-malam kan


Last last Lagu Kesepuluh: TERTINGGALKAN WAKTU 

“Kau harapkan keajaiban melengkapi khayalmu
Kau biarkan mimpi tetap mimpi
Yang melengkapi khayalmu

Dah la, aku malas nak mencarik dah.. cukup la 10...
Jangan salah faham pulak, aku bukan nak condemn Peterpan, sebab aku layan semua lagu dia, Sekarang pun tengah dengar. Tak tahu la pasal apa tiba-tiba malam ni terbukak lagu Peterpan .goyang-goyang kepala~Bye


No comments: